13. Yöresel Ürünler Fuarı (YÖREX), ANFAŞ Fuar Merkezi’nde 9 Ekim’de ‘Sizin Oraların Nesi Meşhur’ sloganıyla kapılarını açacak.
Antalya Ticaret Borsası (ATB) öncülüğünde TOBB’un desteğiyle ANFAŞ Fuar Merkezi’nde 13’üncüsü düzenlenecek Yöresel Ürünler Fuarı YÖREX’in basın toplantısı ATB Toplantı Salonu’nda yapıldı. ATB Yönetim Kurulu Başkanı Ali Çandır başkanlığında yapılan toplantıya, ATSO Başkan Yardımcısı Hakan Pakalın, ANFAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Ali Bıdı, Antalya Gazeteciler Cemiyeti Başkanı İdris Taş, ATB Yönetim Kurulu Üyeleri Cüneyt Doğan ile Ragıp Gök katıldı. Başkan Ali Çandır, 9-13 Ekim tarihlerinde ANFAŞ Fuar Merkezi’nde düzenlenecek olan YÖREX’le ilgili bilgi verdi, Fuara davette bulundu.
ATB Başkanı Ali Çandır, 2008’de ekonomik dalgalanmada ticaretin geliştirilmesi için yöresel ürünler projesini geliştirdiklerini belirterek, yöresel ürünleri ekonomiye kazandırmak, markalaşmasını sağlamak, ekonomik değerini artırmak amacıyla Yöresel Ürünler Fuarı YÖREX adıyla düzenlemeye başladıklarını kaydetti. Fuarla ilgili ilk günden itibaren çok güzel dönüşler aldıklarını, ‘Sizin oraların nesi meşhur?’ sloganıyla ülkenin her noktasına ulaştıklarını anlatan Başkan Çandır, “Karşılaştığımız ürünlerle heyecanımız daha da arttı. YÖREX ile ürünlerin markalaşmasını ve katma değerinin artmasını sağlayan coğrafi işaret tescil belgesine de ağırlık verdik” dedi.
COĞRAFİ İŞARETLİ ÜRÜN SAYISI 15 KAT ARTTI
YÖREX’in başladığı 2010 yılında Türkiye’de 109 olan coğrafi işaretli ürün sayısının 1639’a çıktığını, 600’e yakın ürünün de tescil aşamasında olduğunu kaydeden Çandır, “Bu arada Türkiye Odalar Borsalar Birliği’miz ve Sayın Başkanımız Rifat Hisarcıklıoğlu’nun özel ilgisiyle Avrupa’da da coğrafi işaret konusunda atağa kalktık. 27 ürünümüz coğrafi işaret tescilini AB’den aldı, 61 ürünümüz de almak için gün sayıyor. İnşallah bu ürünlerimizin de sayısını artıracağız” dedi. Coğrafi işaret tescil belgesinin ekonomik katkısının yüksek olduğuna vurgulayan Çandır, “Dünyadaki coğrafi işaretler piyasasına baktığımızda 200 milyar dolarlık bir pazardan bahsediyoruz. Türkiye’nin bu pazardan hak ettiği payı alamadığını düşünüyoruz. Biz farkındalığı arttırdık. Şimdi de hedefimiz bu pastadan nasıl pay alırız diye ona odaklanmak. 2025 yılından itibaren de uluslararası alanlarda yapacağımız etkinliklerle Türkiye’nin bu müthiş zenginliğini dünya tanıtacağız” diye konuştu.
Coğrafi işaret tescillerinin yüzde 40’nın Türkiye’deki odalara, borsalara ait olduğuna dikkat çeken Başkan Çandır, “Avrupa’ya baktığımızda bu daha çok üretici birlikleri ve kooperatifler kanalıyla alınmış. Müthiş bir farkındalık yarattık. Hemen hemen Anadolu’nun birçok yerinde toplantılar yaptık. Bu konuda insanları farkındalığını geliştirdik. Ve şu anda diyebiliriz ki hemen hemen bütün odalarımız, borsalarımız, yerel yönetimlerimiz, akademik dünyada coğrafi işaretle ilgili çalışmalar yapıyor. Eksik kaldığımız konu kanunen birtakım eksikliklerimiz var uygulamayla ilgili. Umuyorum onlar da bakanlık tarafından önümüzdeki dönemde hayata geçirilir ki coğrafi işaretle birlikte bunun taklitlerinin önüne geçeriz. Kırsaldaki üreticinin hakkını hukukunu koruyarak bir şekilde bu ürünlerin gelecek nesillere aktarılmasını sağlayabiliriz. Burada en önemli unsur coğrafi işaretli ürün üreticilerinin bir miktar sorunu var. Bizim bundan sonraki en önemli odaklanmamız gereken konulardan bir tanesi üreticilerin birlikte hareket etmesini sağlayacak, onları bir araya getirecek ve birlikte üretim yapıp birlikte satacakları organizasyonları kurma açısında olacak” diye konuştu.
YÖREX’LE YERELDEN ULUSALA
YÖREX’in ardından yöresel ürün satış yerlerinde artış olduğunu belirten Başkan Çandır, “Yöresel ürünler özellikle online pazarlarda çok yoğun şekilde satılıyor. Hemen bütün yerel yönetimler coğrafi işaret ürünlerine sahip çıkarak yerelde marketler açtılar. Üreticileri desteklemeye başladılar. Ve bir şekilde geliştirdiler” dedi.
YÖREX’te Türkiye Odalar Borsalar Birliği’nin katkısıyla büyük market zincirleri ve e-ticaret siteleriyle üreticiyi ikili görüşmelerde bir araya getirdiklerini kaydeden Çandır, “Geçen yıl YÖREX’te yaklaşık 140 civarında ikili ticari görüşme oldu. Bunların büyük çoğunluğunda iş bağlantısı sağlandı. Bu da bizi fazlasıyla memnun etti. Çünkü kırsaldaki insanların bu pazarlara, normal koşullarda ulaşma şansı çok zor” dedi.
ÇOCUKLAR YÖRESEL ÜRÜNLERİMİZİ TANISIN
Geçen yıl YÖREX’i 4 günde 355 bin kişinin ziyaret ettiğini anımsatan Başkan Ali Çandır, “Bu yıl 5 gün sürecek YÖREX’e 400 bin ziyaretçi hedefliyoruz. 400 bin ziyaretçi demek bugün yıl boyunca gelen her ziyaretçinin yüzde 25’i demek. Bu binlerce yıllık medeniyetlerin birikimini bizim gelecek nesillere aktarmak gibi sorumluluğumuz var. O nedenle de ben fuara gelecek herkesin çocuklarını getirmesini istiyorum. Çünkü o çocukların bu zenginliğe dokunması, tatması, deneyimlemesi gerekiyor ki gelecek nesillere aktaralım. Belki birkaç ailemize çocukların beslenme çantalarına bize ait olan ürünleri koymalarını sağlayabilirsek hem bunu gelecek nesillere aktarmak hem de kırsaldaki bizim kendi insanımıza iş, aş olma fırsatı yaratırız” diye konuştu. Başkan Çandır, bu yıl YÖREX’te 72 ilden 400 katılımcının yüzlerce yöresel ürünü ziyaretçiyle buluşturacağını kaydetti.
ANADOLU ATEŞİ İLE AÇILACAK
YÖREX’in açılışının 9 Ekim Çarşamba günü yapılacağını belirten Başkan Çandır, Anadolu Ateşi’nin açılışta gösteri sunacağını bildirdi. Çandır, açılışa Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz ve Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır’ın katılımını beklediklerini söyledi. Çandır, girişi ücretsiz olan fuarın, her gün 10.00 – 20.30 saatleri arasında gezilebileceğini söyledi.
YÖREX ANTALYA MARKASI
Antalya Ticaret ve Sanayi Odası Başkan Yardımcısı Hakan Pakalın, YÖREX’in Antalya’nın markası haline geldiğini ve ülkenin her yerinde bilindiğini belirterek, “Fuarların asıl amacı farkındalık oluşturmaktadır. İlk günden beri YÖREX’i destekliyoruz. Onu bir çocuk gibi büyüttük. Biz de ATSO olarak gerekli desteği veriyoruz. Vermeye de devam edeceğiz” dedi.
YÖREX’İ YAŞATMAMIZ LAZIM
ANFAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Ali Bıdı, fuarın gerek kent gerekse ülke açısından önemli bir değer olduğunu vurgulayarak, “YÖREX, Antalya, Türkiye markası. Fuarlar içinde en fazla desteği ATB’ye yapıyoruz. Fuara elimizden geleni yapmaya devam ediyoruz. ANFAŞ dünya markası. Bu fuarı da yaşatmamız lazım. Sadece Antalya değil, tüm Türkiye’yi YÖREX’e davet ediyoruz. Sağlıklı ve markalı ürünleri herkesin tatmasını bekliyoruz” dedi.
BASIN YÖREX’E DESTEK
Antalya Gazeteciler Cemiyeti Başkanı İdris Taş, YÖREX’in Antalya’nın marka değerine değer kattığını ifade ederek, “Biz gazeteciler olarak bu fuarın gönüllü danışma kurulu üyesiyiz. Biz de her zaman kente katma değer katan tüm kurumlara desteğimiz tamdır. Marka değerlerimize sahip çıktığımız gibi bu yıl da 2 milyon ziyaretçinin olması kent adına çok önemli. Dün olduğu gibi, bugün de yarın da Antalya’mız adına bizim son derece önemli bir görevimiz var. Böylesi önemli bir fuara değer katan Ali Çandır başkanıma ve emeği geçenlere teşekkür ediyoruz” diye konuştu.