Antalya’da bu yıl 26-30 Ekim tarihleri arasında düzenlenecek Yöresel Ürünler Fuarı’nda (YÖREX) 70 ilden 400’ün üzerinde katılımcı, Anadolu’nun renklerini, tatlarını 10 bin metrekarede bir araya getirecek.
Antalya Ticaret Borsası öncülüğünde Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin desteğiyle bu yıl 7’ncisi düzenlenecek Yöresel Ürünler Fuarı YÖREX’in tanıtım toplantısı Antalya Ticaret Borsası Toplantı Salonu’nda düzenlendi. Toplantıya, Antalya Ticaret Borsası Başkanı Ali Çandır, Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) Başkanı Davut Çetin, ATB Meclis Başkanı Hüseyin Cahit Kayan, ATB Yönetim Kurulu Üyeleri, ANFAŞ Genel Müdürü Murat Özer ile BAKA Antalya İl Koordinatörü Osman Saraydere katıldı.
YÖREX 500 BİN KİŞİYE DOKUNDU
Antalya Ticaret Borsası Başkanı Ali Çandır, 6 yıldır düzenlenen Yöresel Ürünler Fuarı’yla ilgili bilgi verdi. Bugüne kadar düzenlenen YÖREX’te 500 bin kişiyi Anadolu’nun zenginlikleriyle buluşturduklarını bildiren Ali Çandır, “2 bin kişiye yöresel ürünleri anlattık” dedi. YÖREX hazırlıkları süresince 1000’e yakın toplantı yaptıklarını kaydeden Çandır, “Alıcı ve satıcıları buluşturarak ülkemizin eşsiz lezzetlerini dünyaya açtık. Yöresel ürün pazarını canlandırdık, yerinde istihdama, yerel ekonomiye ve yörelerin tanıtımına katkı sağladık. Atalarımızdan bize emanet, kıyıda köşede kalmış, kaybolmaya yüz tutmuş zenginliklerimizin hakkını hukukunu koruyarak ekonomiye tekrar kazandırmak için çalıştık” diye konuştu.
COĞRAFİ İŞARETLİ ÜRÜN SAYISI ARTTI
2009’da 110 civarında olan coğrafi işaretli ürün sayımsının YÖREX’in ardından 189’a ulaştığını söyleyen Çandır, “İlki 2010 yılında düzenlediğimiz YÖREX sonrası özellikle oda, borsa ve kalkınma ajanslarımızın konuya ilgisi arttı. 189 coğrafi işaretli ürünün 3’te 1’i oda ve borsalarımız tarafından tescil ettirilmiştir. Hali hazırda coğrafi işaret başvuru aşamasında olan ürünlerin yüzde 99’u 2010 ve sonrasında yapılmıştır. Coğrafi İşaret (Cİ) tescili için başvuru süreci başlatılan ürün sayısı ise bugün itibariyle 253’e ulaştı. 300 ürünümüz için de başvuru için çalışmalar sürdürülüyor” dedi.
12 BİN YILLIK TARİH
Anadolu’nun tüm zenginliklerini gelecek nesillere aktarmayı hedeflediklerini kaydeden Çandır, “Kaybolmaya yüz tutmuş ürünleri geleceğe taşıdığımız zaman kırsaldan kente göçün önüne geçmiş olacağız, kadınlarımıza iş imkanı da sağlamış olacağız. Çeşitli kültürel etkinlikler olacak. Fuar sabah 10.00’dan akşam 20.30’a kadar açık olacak. İl Milli Eğitim Müdürlüğü ile gerekli yazışmaları yaptık, tüm okullardan öğrencilerimizi fuara bekliyoruz” dedi.
YÖREX’in başlangıcından bugüne sadece Anadolu tatlarının ve el emeğinin sergilendiği ve belirli miktarlarda satışının yapıldığı bir organizasyon olarak kalmadığına da dikkat çeken Ali Çandır, “Aynı zamanda ulusal ve uluslararası zincir market yöneticileriyle ticari buluşma ve sözleşme zemini sağlamaktadır. 12 bin yıllık geçmişe sahip Anadolu binlerce yöresel ürüne ev sahipliği yapıyor, ancak bunun sadece 189’u coğrafi işaretli. ATB’nin TOBB’un desteğiyle hayata geçirdiği YÖREX, Anadolu topraklarında hayat bulmuş yöresel ürünleri Antalya’da toplayarak, büyük marketlerle iş bağlantısı sağlamaktadır” diye konuştu.
COĞRAFİ İŞARETİN ÖNEMİ
Ali Çandır, uluslararası seminer düzenleyerek ülkemizdeki Cİ sisteminin gerek uzman gerekse kurumsal anlamda gelişimine katkı koymayı ve yabancı ülke örneklerinin daha net bir biçimde anlaşılmasını sağlamayı hedeflediklerini de dile getirdi. AVM raflarında en az yüzde 1 oranında yöresel ürün bulundurma zorunluluğunun yine YÖREX sayesinde olduğunu anlatan ATB Başkanı, “Bugünlerde meclis açılırken görüşülecek konuların başında marka, patent ve Cİ kanunu vardır” dedi.
150 BİN HEDEF
Bu yılki YÖREX’in 400’ü aşkın katılımcı, 70 il ile 10 bin metrekare alanda düzenleneceğini dile getiren Çandır, “YÖREX temel anlamda kıyıda köşede kalmış ürünleri gün yüzüne çıkarmayı, vitrin oluşturarak pazara erişimini kolaylaştırmayı ve ikili bağlantılar sağlayarak ticaret hacminin geliştirilmesini hedeflemektedir. Medeniyetlerin beşiği Anadolu’nun tüm zenginliklerini gelecek nesillere aktarmayı planlıyoruz. Yöresel ürünleri memleket meselesi olarak görüyoruz” diye konuştu.
ANTALYA’DA 30’A YAKIN ÜRÜN VAR
Toplantıda, Antalya’nın coğrafi işaretli ürün sayısı ve bu konudaki çalışmalar da ele alındı. Döşemealtı halısı ve Finike portakalının coğrafi işaretli ürünler olduğunu belirten Ali Çandır, başvuru sürecinde ise Korkuteli karyağdı armudu, tavşan yüreği zeytini olduğunu söyledi. Çandır, piyaz, serpme börek, kabak tatlısı, bergamut ve turunç reçelleri gibi ürünler için de çalışma yürütüldüğünü ve Antalya’nın coğrafi işaret alabilecek ürün sayısının da 30’a yakın olduğunu açıkladı.
EN RENKLİ FUAR
ATSO Başkanı Davut Çetin, YÖREX’in çok renkli ve Antalya’da katılımı en yüksek fuar olduğunu belirtirken, Antalya’da 15 Temmuz sonrası ve terör olayları nedeniyle yaşanan sosyal çöküntüden çıkmak için YÖREX’in büyük önem kazandığını vurguladı. Temmuz verilerine 300 bin civarında tarımda işsizlik ve çiftçilerin SGK’dan çıkış rakamının 100 bin olduğunu belirten Davut Çetin, “100 bin çiftçi çiftçiliği bırakmış ve 81 ilin tamamında da çiftçi sayısında düşüş var. YÖREX bu anlamda çok önemli. Geleneksel ürünlerin üretimine önem vermeliyiz, bu şekilde çiftçi sayısı artırabilir” dedi.
EXPO’LARI KARIŞTIRMAYIN UYARISI
ANFAŞ Genel Müdürü Murat Özer, Aksu’da düzenlenen EXPO 2016 Antalya ile Antalya Fuar Merkezi EXPO Center’ın özellikle kent dışından gelen ziyaretçiler tarafından ciddi düzeyde karıştırıldığına dikkat çekerek, “Ziyaretçiler EXPO Center’ı, EXPO 2016 olarak algılıyor ve yanlış yere gidiyor. Fuarın düzenleneceği alan Antalya Fuar Merkezi, EXPO 2016 Antalya alanı değil” diye konuştu.
EKÖRFEZ ÜLKELERİNDEN 300 ACENTA VE 50 GAZETECİ GELİYOR
Fuar kapsamında Batı Akdeniz Kalkınma Ajansı’nın destekleri ve Türk Hava Yolları’nın sponsorluğunda, Körfez ülkelerinden 300 acenta temsilcisiyle, 50 gazetecinin geleceği bildirildi.