Türkiye’nin yöresel ürünlerini tek bir çatı altında sergileyen ilk ve tek fuar olan YÖREX, 9’uncu kez kapılarını açtı.
Antalya Ticaret Borsası öncülüğünde Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin (TOBB) desteğiyle “Sizin Oraların Nesi Meşhur?” sloganıyla ilki 2010 yılında düzenlenen Yöresel Ürünler Fuarı YÖREX kapılarını açtı. Antalya ANFAŞ Fuar Merkezi’nde düzenlenen fuara 72 il ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nden 485 kurum ve firma katıldı. 5 gün sürecek fuar boyunca Türkiye’nin bütün yöresel ürünleri görücüye çıkacak. Fuarı 200 bini aşkın kişinin ziyaret etmesi bekleniyor.
YÖREX’in açılışına TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, Antalya Valisi Münir Karaloğlu, Büyükşehir Belediye Başkanı Menderes Türel, ATB Başkanı Ali Çandır, ATSO Başkanı Davut Çetin, Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Habip Asan oda borsa başkanları, il, ilçe belediye başkanlarının yanı sıra çok sayıda davetli katıldı.
YÖREX BİRLİK VE BERABERLİĞİN DE SİMGESİ
TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu açılışta yaptığı konuşmada, YÖREX’i çok önemsediklerini ve baştan beri destek verdiklerini belirtirken, “Her ilin, her ilçenin yöresel lezzetleri, coğrafi işaretli ürünleri burada sergileniyor. YÖREX, coğrafi işaretli ürünlerin, hem Türkiye, hem de dünya ile buluşmasını sağlıyor. YÖREX aynı zamanda birlik ve beraberliğin simgesidir” dedi.
RAFLARDA HAK ETTİĞİ YERİ ALACAK
YÖREX fikrinin sahibi olan Antalya Ticaret Borsası Başkanı Ali Çandır’ın müthiş bir başarıya imza attığını ifade eden Hisarcıklıoğlu, geçtiğimiz yıllarda oda ve borsalara çağrıda bulunarak “ilinizde, ilçenizde unutulan coğrafi işaretli ürünleri tescil ettirin” dediğini hatırlattı. Hisarcıklıoğlu, “Çok şükür bugün geldiğimiz noktada, coğrafi işaretli ürünlerin yüzde 40’ını, Oda-Borsalarımız tescil ettirdi. Tabii ki sadece yurtiçi tescille iş bitmiyor. Önemli olan, yurtdışında da tescil ettirmekte ve yurtdışı pazarına girmekte. Şu ana kadar 3 ürünümüz Avrupa’da tescillendi: Gaziantep Baklavası, Aydın İnciri ve Malatya Kayısısı. Bunu başaran odalarımızı tebrik ediyorum. Diğer ürünlerimizin AB nezdinde tescili için de, Brüksel ofisimizle, TOBB-Oda-Borsa camiası olarak çalışıyoruz. AB’de tescilli ürünlerin AB’deki perakende zincirlerin raflarında yer alması için hazırlık çalışmalarına başladık” diye konuştu.
Coğrafi işaretli ürünlerin, üretimini, ticaretini, tüketimini ve denetimini artırmak gerektiğine dikkat çeken Hisarcıklıoğlu, “Ticaret Bakanlığımız, yöresel ürünlere yüzde 1 oranında raf ayrılmasını sağladı. Coğrafi işaretli ürünlerin perakende sektörünün raflarında hak ettiği yeri almasını sağlamamız gerekiyor. Bu kapsamda arkadaşlarıma, hazır önümüzde YÖREX varken, burada üreticilerle, perakendecileri bir araya getirelim dedim. Ülkemizdeki ulusal ve yerel zincir marketlerin yöneticilerini ve satın alma ekiplerini, turizmcileri ve otel yöneticilerini YÖREX’e davet ettik. Sağolsunlar, hem perakendecilerimiz hem de turizmcilerimiz bizleri kırmadılar ve bugün buradalar. Perşembe günü perakendeciler, cuma günü de turizm-otelciler, coğrafi işaretli ürün üreticileri ve satıcılarıyla, ikili iş görüşmeleri yapacaklar” dedi.
YÖRESEL ÜRÜNLER ANTALYA İLE YURTDIŞINA AÇILACAK
Antalya Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkanı Ali Çandır, bugünlerde değerlerimize sahip çıkmanın kıymetinin daha fazla anlaşıldığını belirterek, ”Özellikle ekonomik açıdan kazanmadan harcamanın, üretmeden tüketmenin maliyetlerini daha derinden hissediyoruz. Oysaki bizim millet olarak; üreten, tasarruf eden, paylaşan ve yardımlaşan bir karakterimiz bulunmaktadır. Bu karakterimizi ortaya koymak için ‘Sizin Oraların Nesi Meşhur?’ diyerek kıyıda köşede kalmış, unutulmaya yüz tutmuş bize ait olan yöresel ürünlerimize tüm kararlılığımızla sahip çıkmaya çalışıyoruz” diye konuştu. Çandır, TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu liderliğinde Antalya’dan çıkan ve ulusal hale gelen YÖREX’e omuz veren herkese teşekkür etti.
YÖREX’i düzenlerken başından beri iki temel amaçları olduğunu belirten Çandır, “Bunlardan ilki, yöresel ürünlerimizin hakkını ve hukukunu koruyarak ticaretini artırmak ve yüksek katma değer yaratmalarını sağlamak; ikincisi ise yöresiyle eşsizleşen bu ürünlerimize ticari değer kazandırarak ulusal ve uluslararası pazarda yayılmasını sağlamaktı” dedi. Çandır, şunları söyledi: “10 yıl önce yaklaşık 109 olan coğrafi işaretli ürün sayımız bugünlerde 370’i geçti. 400’ü aşkın ürünümüzde tescil beklemektedir. Oda ve borsalarımızca 500 civarındaki yöresel ürünümüz içinse çalışmalar devam ediyor. Görüldüğü üzere Rifat Başkanımızın da hassasiyetiyle YÖREX sonrası coğrafi işaretli ürün sayımız her geçen gün biraz daha artıyor. Nitekim coğrafi işaretli ürün sayımızın yüzde 60’ı YÖREX sonrası tescillenmiştir. Yine coğrafi işaretli kanunu sonrası hızlı ve iyi bir performans sergiledik. Son iki yılda toplam tescilli ürün sayımızın yüzde 40’ını gerçekleştirdik. Bu yılbaşında ise coğrafi işaretli ürünlerimizde amblem kullanımının zorunlu hale gelmesiyle bir eksikliğimiz daha giderilmiş oldu.”
“Bugün geldiğimiz noktaya bunun önemli bir bölümünü gerçekleştirdik” diyen Çandır şöyle devam etti: “Şimdi devletimizden yöresel ürünlerimizin hakkının hukukunun korunması ve ticaretinin geliştirilmesi için bir enstitünün kurulması için destek bekliyoruz. İkinci beklentimiz ise coğrafi işaretli ürünlerimizin üretimi-depolaması-ambalajı-iç ve dış piyasada pazarlanması gibi konularda yine devletimizden teşvikler sunmasını talep ediyoruz. Yani devletimizden üreticiyi, ticaret erbabını ve ihracatçıyı daha fazla teşvik etmesini beklemekteyiz. Kısa sürede oluşan ilginin pozitif bir biçimde devam etmesi için bu iki beklentimizi öneri olarak sunuyoruz.”
10 yıl önce yaklaşık 109 olan coğrafi işaretli ürün sayısının bugünlerde 370’i geçtiğine dikkat çeken Çandır, “400’ü aşkın ürünümüz de tescil beklemektedir. Oda ve borsalarımızca 500 civarındaki yöresel ürünümüz içinse çalışmalar devam ediyor” dedi. Önümüzdeki yıl YÖREX’i yurtdışına taşımak için emek harcayacaklarını belirten Çandır, “Yedi bölgemizde yöresel ürünler ve coğrafi işaretlerle ilgili faaliyetlerimizi yıl boyuna yayılmış etkinliklerle devam edeceğiz. Yapmayı planladığımız diğer bir faaliyet de YÖREX’i ürün odaklı ihtisaslaştırmak olacaktır” diye konuştu. 2019 yılında YÖREX’in mutlaka yurtdışına taşıması gerektiğini söyleyen Çandır, 2019 yılı hedefini şöyle anlattı:
“Yedi bölgemizde yöresel ürünler ve coğrafi işaretlerle ilgili faaliyetlerimizi yıl boyuna yayılmış etkinliklerle devam edeceğiz. Yapmayı planladığımız diğer bir faaliyet de YÖREX’i ürün odaklı ihtisaslaştırmak olacaktır.”