İlki 2010 yılında düzenlenen YÖREX Yöresel Ürünler Fuarı, yöresel ürün üreticileri ve yetiştiricilerinin; bağımsız veya bölgesel ticarete öncülük eden oda, borsa, kalkınma ajansı ve belediyeler gibi kuruluşların çatısı altında katıldığı bir organizasyon olarak, kapılarını beşinci kez açacak.
22-26 Ekim tarihleri arasında Antalya EXPO Center Fuar Alanı’nda gerçekleştirilecek olan YÖREX Yöresel Ürünler Fuarı, yöresel ürünlerimizin varlığını koruyup geliştirmeyi hedefliyor. YÖREX, yöresel ürün üreticilerinin ekonomik gelişimlerine yardımcı olmak; yöresel ürünleri koruma altına alan Coğrafi İşaret (Cİ) Tescili ve Menşe Adı Koruması (MAK) gibi hukuki düzenlemelerin yaygınlaşmasını sağlamak gibi amaçlarla yola çıkan bir organizasyondur.
ATB’nin özgün projesi
İlk olarak Antalya Ticaret Borsası Çalışma Grubu’nun özgün projesi olarak ortaya çıkan ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin kapsamlı desteğiyle sürdürülen YÖREX Fuarı, başta Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Konfederasyonu olmak üzere çok sayıda kurum ve kuruluş tarafından da destekleniyor.
Bu sene 5.’si düzenlenecek olan YÖREX Fuarı 2014 yılında, dört yıllık deneyimiyle yurdun dört yanından 120 kadar katılımcıyı ağırlamayı hedefliyor. YÖREX’in katılımcı profilinde ticaret borsaları, ticaret ve sanayi odaları, esnaf ve sanatkâr odaları, kalkınma ajansları, belediyeler, bazı akademik kuruluşlar, kültür dernekleri ve bazı kamu kuruluşları ile yöresel ürün üreticisi veya yetiştiricisi firmalar yer alıyor.
Türkiye’de 183 ürün tescillendi
Bugün itibarıyla Türkiye’de Coğrafi İşaret (Cİ) tescili almış 183 ürün bulunuyor. Cİ tescili için başvuru süreci başlatılan ürün sayısı ise 187.
Oysa Anadolu’da yaklaşık 10 bin yıllık kültürel birikimin mirası olarak günümüze kalan yaklaşık 2500 yöresel ürün var. Bu ürünler, yerinde istihdam sağlayan geleneksel üretim biçimleriyle hem yerel ekonomiyi ayakta tutan, hem de kültürel zenginliğimizi yaşatıp gelecek kuşaklara aktaran değerli mirasımızdır.
Yöresel ürünler Fransa’da yılda 4 milyar Euro ciro yapıyor
İspanya ve Fransa gibi bu konuya gereken önemi veren bazı ülkelerde bu sektörün ticaret hacmi çok büyük rakamlara ulaşabiliyor. 2010 yılı verilerine göre; 178 Cİ tescilli ürünü bulunan İspanya’da yöresel ürünler sektörünün cirosu 950 milyon Euro olarak gerçekleşti. Fransa’da ise 212 adet Cİ tescilli ürün bulunuyor ve yöresel ürünler sektörünün aynı yıl sergilediği performans, 4 milyar Euro’ya ulaştı.
Yöresel ürünler, kadın istihdamını arttırma ve geliştirme konusunda da en etkin unsurlardan biri. Kültürel varlığın öncelikli aktarıcısı olan kadınların çalışma alanı olarak büyük önem taşıyan yöresel ürünler, kamu yararı üreten ekonomik faaliyetler arasında da sayılıyor.
Başta Antalyalılar olmak üzere bütün vatandaşlarımızı, Anadolu’nun üretken kültürünün nadide örneklerini görüp tanımak ve pek çoğumuz için sıla hasretini bir nebze gidermek için 5. YÖREX Fuarı’na bekliyoruz…